Penilaian Dan Stimulasi Kanak-Kanak Normal
Penulis: Wan Asma Wan Ismail
Penerbit: DBP
No. KK: 610 94215105
No. ISBN: 9836270655
Tahun Terbitan: 2002
Harga Buku: RM25.00
Ringkasan :
Buku ini sesuai dibaca oleh jururawat dan juga ibubapa dalam membantu mengenalpasti kanak-kanak yang menghadapi masalah perkembangan pada peringkat seawal mungkin. Buku ini turut menunjukkan cara yang praktikal dan mudah untuk menilai perkembangan kanak-kanak serta mengenalkan program stimulasi dan pemulihan yang dapat dimulakan mengikut kebolehan kanak-kanak itu sendiri.
Secara keseluruhannya, buku ini menerangkan tentang bidang perkembangan anak dari dalam kandungan sehingga 6 tahun dan penilaian yang berkaitan. Menurut Dr. Wan Asma, perkembangan kanak-kanak terbahagi kepada 4 aspek utama :
a) pergerakan motor kasar
b) pergerakan motor halus
c) psikososial dan bermain
d) pertuturan
BAB 1 IBU MENGANDUNG DAN PENGARUHNYA TERHADAP PERKEMBANGAN BAYI
1.1 Sokongan Moral Semasa Mengandung dan Saat Kelahiran
1.2 Masalah Bayi Sernasa Kelahiran dan Kemasukan ke Unit Rawatan Rapi
1.3 Faktor-faktor yang Mempengaruhi Perkembangan Bayi
1.3.1 Faktor yang Menggalakkan Perkembangan Optimum Bayi dan Kanak-kanak1.3.2 Pembetulan Umur bagi Bayi yang Dilahirkan Tidak Cukup Bulan
BAB 2 PERKEMBANGAN BAYI DAN KANAK-KANAK
2.1 Kepentingan Pengesanan Tanda-tanda Awal dan Refleks Primitif yang Berterusan
2.2 Refleks Primitif
2.3 Kepentingan dan Kegunaannya Refleks Primitif
2.3.1 Merangsang Penghisapan Susu2.3.2 Refleks Menghisap2.3.3 Refleks Moro2.3.4 Refleks Menggenggam2.3.5 Refleks Ketegangan Leher yang Tidak Sama antara Kiri dan Kanan2.3.6 Refleks Melangkah ke Atas2.3.7 Refleks Berjalan/Me1angkah2.3.8 Refleks Genggam Jari Kaki
BAB 3 PERKEMBANGAN, PENILAIAN DAN STIMULASI BAYI 0-3 BULAN
3.1 Perkembangan Pergerakan Motor Kasar
3.1.1 Peringkat Kawalan Kepala yang Normal pada Umur Tertentu3.1.2 Aktiviti Stimulasi Menggerakkan Pergerakan Kasar
3.2 Perkembangan Pergerakan Halus dan Penglihatan
3.3 Perkembangan Pertuturan dan Bahasa
3.4 Perkembangan Sosial
3.5 Refleks Sekunder
3.5.1 Refleks Perlindungan Sisi3.5.2 Refleks Kepala ke Kanan3.5.3 Paracut ke Bawah3.5.4 Paracut ke Hadapan
BAB 4 PERKEMBANGAN, PENILAJAN DAN STIMULASI BAYI 3-6 BULAN
4.1 Perkembangan Pergerakan Motor Kasar
4.1.1 Aktiviti Rangsangan Pergerakan Kasar
4.2 Perkembangan Pergerakan Halus
4.2.1 Stimulasi Pergerakan Halus
4.3 Perkembangan Pertuturan dan Bahasa
4.3.1 Aktiviti Stimulasi Peiluturan dan Bahasa
4.4 Perkembangan Sosial
4.4.1 Aktiviti Rangsangan Sosial
BAB 5 PERKEMBANGAN, PENILAIAN DAN STIMULASI BAYI 6-9 BULAN
5.1 Perkembangan Pergerakan Motor Kasar
5.1.1 Aktiviti Rangsangan Pergerakan Kasar
5.2 Perkembangan Pergerakan Halus
5.2.1 Rangsangan Pergerakan Halus
5.3 Perkembangan Pertuturan dan Bahasa
5.3.1 Aktiviti Rangsangan untuk Pertuturan dan Bahasa
5.4 Perkembangan Sosial
5.4.1 Aktiviti Rangsangan Sosial
BAB 6 PERKEMBANGAN, PENILAIAN DAN STIMULASI BAYI 9-12 BULAN
6.1 Perkembangan Pergerakan Motor Kasar
6.1.1 Aktiviti Ransangan Pergerakan Kasar
6.2 Perkembangan Pergerakan Halus
6.2.1 Rasangan Pergerakan Halus
6.3 Perkembangan Pertuturan dan Bahasa
6.3.1 Aktiviti Rangsangan Pertuturan dan Bahasa
6.4 Perkembangan Sosial
6.4.1 Aktiviti Rasangan Sosial
BAB 7 PERKEMBANGAN, PENILAIAN DAN STIMULASI KANAK-KANAK 0-6 TAHUN
7.1 Ringkasan Perkembangan Pergerakan Motor Kasar Bayi dan Kanak-kanak
7.1.1 Pergerakan Motor Kasar Umur 1 8 Bulan ke Atas
7.2 Perkembangan Motor Halus dan Penglihatan Bayi dan Kanak-kanak
7.2.1 Kebolehan MembinaBangunan dan Bentuk Tertentu dengan Kiub Mengikut Umur
7.2.2 Kebolehan Menggunakan Pensel dan Kertas
7.2.3 Kebolehan Melukis Gambar Orang
7.3 Perkembangan Pertuturan dan Bahasa~6 Tahun 84
7.4 Perkembangan Sosial
BAB 8 PROSES PENILAIAN PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
8.1 Ringkasan Melakukan Penilaian Perkembangan Kanak-kanak Secara Cepat
8.2 Aktiviti Bayi SemasaTerbaring dan Kedudukannya
8.3 Ujian Penglihatan
8.4 Ujian Pendengaran
8.5 Penilaian Pergerakan Halus
8.6 Penilajan Sosial dan Pertuturan
8.7 Penilajan Pergerakan Motor Kasar
BAB 9 KEPENTINGAN PENILAIAN PERKEMBANGAN AWAL KANAK-KANAK
9.1 Umur Perkembangan
9.2 Pengesanan dan Tindakan Awal
9.3 Cadangan Langkah Penilajan Ringka~ dan Berkesan (6 Bulan Pertama)
9.4 Tanda-tanda Kelambatan dan Stim~asi yang Sesuai
9.5 Tanda-tanda Amaran Secara Urnurn
9.6 Perhatian dan Peringatan
BAB 10 KUMPULAN PERKEMBANGAN KANAK KANAK
10.1 Kurnpulan Asas Perkembangan Kanak-kanak di Peringkat Hospital Besar Universiti
10.2 Kumpulan Asas Perkembangan Kanak-kanak di Peringkat Daerah
10.3 Gabungan KImik Pernulihan dan Pusat Penilajan Kanak-kanak 125
10.4 Contoh Sistern Rujukan
10.5 Jaringan antara Kumpulan Perkembangan Kanak-kanak di Peringkat Negeri, Daerah dan Pernilihan dalarn Kornuniti
10.6 Rajah Kernudahan Perkhidrnatan Daerah
No comments:
Post a Comment