"Abdullah, jangan buat macam tu!"
"Kalau Abdullah buat macam tu nanti ummi marah!"
"Jangan tuang air!"
"Jangan panjat tu, nanti patah!"
Tak terkira perkataan yang macam tu keluar dari mulut setiap hari.
Ali b Abi Talib pernah berkata,
"Tahukah kamu bagaimanakah ciri-ciri seorang yang benar-benar faqih (memahami agama)?, Dia adalah orang yang tidak membuat orang berputus asa dari rahmat Allah dan tidak memberi keringanan kepada seseorang yang berbuat maksiat kepada Allah. Tidak meninggalkan al-Qur'an kerana tertarik kepada selain dari al-Qur'an. Sesungguhnya tidak ada kebaikan dalam ibadah yang tidak disertai dengan ilmu, dan tidak ada kebaikan pada ilmu yang tidak disertai dengan fiqih (pemahaman yang mendalam) di dalamnya, dan tidak ada kebaikan pada bacaan al-qur'an yang tidak disertai dengan penerangan di dalamnya."
Pengajaran :
1. Mendidik seseorang perlulah dengan memberikan motivasi yang menceritakan kebaikan-kebaikan berbuat baik kepada mereka terlebih dahulu sebelum memberi ancaman yang akan menyebabkan mereka berputus asa. Orang yang bijak adalah orang yang memuji sebelum menegur kesalahan, atau memuji kembali selepas menegur kesalahan.
2. Teguran harus dibuat dengan cara yang bijaksana. Kadang-kadang kebenaran yang disampaikan dengan cara yang salah akan membawa kepada kerosakan lebih dari tidak menegur.
Suatu hari Ibnu Taimiyah berjalan dengan ramai anak muridnya lalu ternampak sekumpulan askar tartar yang sedang minum arak. Anak murid Ibu Taimiyah hendak pergi menegur mereka, akan tetapi di halang oleh Ibnu Taimiyah. Kata Ibnu Taimiyah,
"Allah mengharamkan arak agar manusia tidak lupa dan lalai terhadap kewajipannya, akan tetapi mereka terlupa dan lalai dari membunuh orang disebabkan oleh arak." Ada 3 jenis kesalahan yang memerlukan tidakan yang berbeza.
Satu, kesalahan yang kalau ditegur kemungkinan besar orang itu akan berubah atau orang lain mendapat manfaat besar dari teguran itu. Dalam keadaan ini, tegurlah orang yang berbuat kesalahan tersebut.
Dua, kesalahan yang kalau ditegur, orang itu akan jadi lebih teruk. Dalam keadaan ini, jangan tegur orang itu. Tunggu keadaan dan suasana yang lebih baik.
Ketiga, mungkin jadi lebih baik dan mungkin jadi lebih buruk. Dalam keadaan ini, boleh tegur dan boleh tidak tegur ikut kemungkinan yang mana lebih tinggi.
3. Agama islam adalah cara hidup yang terbaik di muka bumi, bukan satu kongkongan yang sengaja-sengaja diturunkan oleh Allah SWT. Allah berfirman :
"...Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu..." (al-baqarah:185)
Begitu juga sikap kita dengan anak atau sesiapa, kita berhasrat ingin memudahkan mereka, bukan sengaja-sengaja ingin mengongkong mereka. Jadi nyatakan begitu pada mereka, bahawa kita tegur kerana sayang, kita tegur bukan untuk kepentingan peribadi tetapi kepentingan mereka sendiri. Bahawa orang yang menegur tidak dapat apa-apa kepentingan pun.
Ini penting supaya mereka nantinya berubah untuk diri mereka sendiri, bukan berubah sebab ada ibu dan ayah. "Mereka merasa telah memberi nikmat kepadamu dengan keislaman mereka. Katakanlah: "Janganlah kamu merasa telah memberi nikmat kepadaku dengan keislamanmu, sebenarnya Allah Dialah yang melimpahkan nikmat kepadamu dengan menunjuki kamu kepada keimanan jika kamu adalah orang-orang yang benar". (al-hujurat:17) Dengan teguran yang bersikap begitu, baru mereka akan lebih menghargai orang yang memberi nasihat, bukan bertambah benci dengan pemberi nasihat.
4. Teguran seharusnya menjadi motivasi kepada anak atau sesiapa sahaja untuk lebih banyak berbuat kebaikan. Orang yang banyak berbuat kebaikan akan automatik, kurang membuat perkara yang buruk. Jadi, diantara ancaman dan motivasi, motivasi harus lebih diutamakan dalam mendidik anak.
"Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepada-Nya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi). Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak menyadarinya, supaya jangan ada orang yang mengatakan: "Amat besar penyesalanku atas kelalaianku dalam (menunaikan kewajiban) terhadap Allah, sedang aku sesungguhnya termasuk orang-orang yang memperolok-olokkan (agama Allah). atau supaya jangan ada yang berkata: 'Kalau sekiranya Allah memberi petunjuk kepadaku tentulah aku termasuk orang-orang yang bertakwa'. Atau supaya jangan ada yang berkata ketika ia melihat azab: 'Kalau sekiranya aku dapat kembali (ke dunia), niscaya aku akan termasuk orang-orang berbuat baik'." (az-Zumar:53-58)
Lihat dalam ayat ini, ayat ini ditujukan pada orang yang telah melampaui batas, telah berbuat salah, telah melakukan dosa, Allah SWT tidak langsung memarahi mereka, bahkan mendahulukan memberi motivasi untuk bertaubat dan memberikan jaminan bahawa dia akan menerima semua taubat dan mengampuni semua dosa. Ayat yang kemudian barulah ayat ancaman dari Allah SWT kepada mereka yang walaupun dah diberi peluang begitu besar, tapi masih berdegil.
5. Mendidik anak dengan hikmah bukanlah langsung tidak memarahi anak dan sentiasa berlembut dengan anak. Bukan juga membiarkan anak berbuat sesuka hati mereka. Ada keadaan yang perlu marah, memang kene marah, tetapi bukan hentam keromo je marah, marah dengan hikmah. Bab bagaimana nak menegur dengan hikmah ni panjang dan saya pun dalam proses belajar dan terus belajar, Insya'allah bab ni akan terus dibincangkan dari masa ke semasa di sini.
sumber : anakkusayang.com
No comments:
Post a Comment