Tahukah anda bahawa terdapat 3 ciri—ciri kreatif yang dominan iaitu : spontan, rasa ingin tahu dan tertarik dengan hal—hal yang baru. Tapi, adakah kita pernah mempertahankannya ?
1. Membangun peribadi anak dengan CINTA.
Cintai semua anak anda seadilnya dan mengertilah bahawa setiap anak mempunyai kelebihannya sendiri. Rasulullah saw berjaya mentarbiyah para sahabat dengan bakat yang ada pada mereka, tanpa mengira gelapnya bilal yang pernah menjadi hamba.
2. Menumbuhkan & mengembangkan motivasinya
Motivasi daripada ibubapa perlu untuk mengembangkan kreativiti anak—anak. Jadi lapangkanlah waktumu untuk menyertai aktiviti sekecil ini.
3. Mensistematikkan proses terbentuknya anak kreatif
Untuk mensistematikkan proses ini, adalah lebih baik anda menyediakan bahan terpakai dan ruang khas untuk anak berkreativiti. Mungkin set memasak untuk kanak—kanak, rempah—ratus yang dilabelkan namanya, mengenalkan sistem yang wujud dalam kereta sewaktu membasuh kereta dan sebagainya.
4. Mengevaluasi hasil kreativiti
Evaluasi kreativiti anak bukan sekadar melihat hasilnya tapi mempersoalan proses untuk hasil didapati.
1. Membangun peribadi anak dengan CINTA.
Cintai semua anak anda seadilnya dan mengertilah bahawa setiap anak mempunyai kelebihannya sendiri. Rasulullah saw berjaya mentarbiyah para sahabat dengan bakat yang ada pada mereka, tanpa mengira gelapnya bilal yang pernah menjadi hamba.
2. Menumbuhkan & mengembangkan motivasinya
Motivasi daripada ibubapa perlu untuk mengembangkan kreativiti anak—anak. Jadi lapangkanlah waktumu untuk menyertai aktiviti sekecil ini.
3. Mensistematikkan proses terbentuknya anak kreatif
Untuk mensistematikkan proses ini, adalah lebih baik anda menyediakan bahan terpakai dan ruang khas untuk anak berkreativiti. Mungkin set memasak untuk kanak—kanak, rempah—ratus yang dilabelkan namanya, mengenalkan sistem yang wujud dalam kereta sewaktu membasuh kereta dan sebagainya.
4. Mengevaluasi hasil kreativiti
Evaluasi kreativiti anak bukan sekadar melihat hasilnya tapi mempersoalan proses untuk hasil didapati.
No comments:
Post a Comment