Wednesday, May 15, 2013

Saat-saat di bilik bersalin



Bila saat bersalin anda rasa hampir tiba, pastikan badan anda bersih, bulu ari-ari dicukur untuk mengelakkan jangkitan kuman dan membuang air kecil dan besar bagi memudahkan bayi keluar kerana usus besar dan kecil berada pada pinggul. Jika anda mempunyai anak yang lain pastikan anak tersebut dijaga oleh pengasuh /jiran/ibubapa dan rumah berkunci. Bawa beg anda dan bayi yang telah disiapkan sebelum ini. Jika anda menggunakan kenderaan sendiri, pilihlah jalan yang kurang sesak dan jalan pintas. Jika anda menggunakan ambulan, pastikan anda menempahnya lebih awal.

Setelah tiba di hospital, buat pendaftaran bersalin di bahagian pendaftaran (siang) atau bahagian kecemasan (malam) menggunakan buku pemeriksaan mengandung dan kad pengenalan.  Anda akan dihantar ke bahagian menunggu  dan dibaringkan. Saiz bukaan servik dan tahap kontraksi anda akan diperiksa oleh jururawat. Anda juga perlu menjawab beberapa soalan berkaitan yang akan disoal pada anda seperti :
 a) nama dan alamat tempat tinggal ?
 b) pernah mengambil sebarang herba sebelum datang ke hospital atau tidak ?
 c) melahirkan anak sulung atau ke anak berapa ?
 d) jika pernah melahirkan : di hospital mana ?

Jururawat akan meminta sepasang baju bayi, sekeping diapers dan sehelai kain lampin untuk dipakaikan pada bayi bakal lahir pada suami atau waris yang hadir. Jika masa kelahiran sangat hampir, anda akan dibawa ke bilik bersalin dengan kerusi roda atau katil beroda.

Di bilik bersalin, anda diminta menukar pakaian anda. Jangan terkejut jika anda hanya memakai sehelai baju putih tanpa pakaian dalam. Semua pakaian anda tadi akan dimasukkan ke dalam plastik dan akan diserahkan kepada anda selepas keluar dari bilik tersebut. Kemudian anda akan diminta berbaring mengiring ke kiri di atas katil. Anda dinasihatkan untuk mengikut arahan jururawat dan doktor kerana mereka lebih arif dengan keadaan anda waktu tersebut dan mereka cuba membantu sebaik mungkin walaupun anda akan berasa agak dileteri dalam suasana yang agak tegang ini. Adalah sangat beruntung jika semua yang bersama anda di bilik bersalin adalah wanita kerana anda akan berasa sedikit kebebasan.

Anda akan ditanya samaada ingin suami bersama anda di bilik bersalin atau tidak. Jika suami tidak dapat hadir, janganlah berkecil hati kerana Allah selalu ada untuk membantu anda. Anda juga akan ditanya jika pelatih lelaki dibenarkan untuk sama-sama menyaksikan kelahiran anak anda. Air kencing anda akan disedut menggunakan tiub dan bulu ari-ari akan dibersihkan jika anda belum membersihkannya.

Jika air ketuban belum pecah, doktor akan meminta anda mengangkangkan peha untuk memecahkan air ketuban tersebut. Anda akan berasa air panas mengalir keluar dari saluran peranakan anda. Kontraksi anda akan berulang dengan jarak yang sangat dekat dan agak menyakitkan. Bagi mengurangkan kesakitan tersebut, anda akan dibekalkan dengan ubat tahan sakit atau ubat yang disedut jika masa bersalin sudah sangat hampir untuk mengurangkan kesakitan akibat kontraksi. Jika anda bersama suami, suami perlu bertindak menenangkan isteri dan memberi motivasi bahawa isteri mampu melahirkan anak dengan selamat. Banyakkan berdoa pada Allah agar dipermudahkan kelahiran ini. Tarik nafas sedalam mungkin dan hembus perlahan-lahan.

Jika kepala bayi mulai kelihatan di bukaan servik anda dan anda berasa sangat sakit, doktor akan mengarahkan anda untuk mengangkangkan kaki. Pegang pergelangan kaki dengan kedua-dua belah tangan dan pastikan anda tidak sekali-kali mengangkat punggung ketika meneran kerana ia akan menyebabkan koyakan yang besar pada servik anda. Doktor biasanya menggunting sedikit bahagian pintu rahim untuk memberi laluan yang cukup untuk bayi keluar daripada membiarkannya terkoyak sendiri. Inilah yang dinamakan episiotomi.

Tarik nafas sedalam mungkin dan teran keluar bayi anda sekuat-kuatnya sambil mengangkat kepala ke arah perut anda. Teruskan mengambil nafas dalam dengan cepat untuk terus meneran.  Jika anda mengambil sela masa yang lama untuk mengambil nafas, bayi akan kembali tersedut ke dalam. Jadi, teruskan meneran sehingga bayi keluar walaupun sesakit mana pun anda deritai kerana penderitaan itu akan berakhir sebaik sahaja bayi dapat dikeluarkan dari rahim anda.

Kelahiran normal biasanya akan membolehkan bayi mengeluarkan kepala, bahu hingga ke kaki. Tugas anda hanya membantu bayi mengeluarkan sebahagian kepalanya dan doktor akan menarik keluar bahagian bayi yang lain. Jika doktor gagal mengeluarkan bayi secara normal, alatan seperti vacum dan forsep akan digunakan dengan keizinan daripada anda.

Sebaik sahaja bayi keluar, tali pusat bayi akan dipotong dan dia akan dibersihkan atau dipeluk oleh anda sebelum ia dibersihkan.Tembuni bayi dan semua darah beku akan dikeluarkan dari rahim anda. Episiotomi tadi dijahit dan akan sembuh selepas seminggu. Pastikan jahitan ini tidak koyak akibat aktiviti lasak anda kerana jahitan kali kedua sangat menyakitkan. Jururawat akan memakaikan pad bertali pada anda yang perlu ditukar sebaiknya sebelum 6 jam. Anda juga perlu menjawab beberapa soalan jururawat yang sedang mengisi borang kelahiran anak tersebut.

Selepas semuanya selesai, anda diminta untuk menukar pakaian bersalin kepada pakaian wad yang biasanya berwarna pink. Anda dan bayi akan dibawa masuk ke wad menggunakan kerusi roda atau ditolak di atas katil. Anda juga akan diberi minum milo sementara menunggu waktu makan. Terus susukan anak anda secepat mungkin untuk merangsang pengeluaran susu dan mengelakkan jaundis(demam kuning) pada bayi. Mintalah bantuan jururawat untuk mengajar anda cara penyusuan yang betul.




No comments:

Post a Comment

Jom baca ini juga ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Anda Dihargai... Terima Kasih :)

Siapakah Penulis Yang Baik?

Penulis yang baik adalah yang penulisannya memberikan kesan kepada jiwa insan. Seterusnya, penulis itu mampu menjadi inspirasi, contoh, qudwah kepada pembacanya.

Akhirnya sekali, dia tidak akan hanya tersekat dalam alam penulisan, bahkan di alam realiti dia tetap mampu menjadi satu model kepada ummat.

Penulis Yang Terbaik

Tips 1: Hubungan Dengan Allah SWT

Ya, hubungan dengan Allah SWT. Seorang yang hendak menjadi penulis yang terbaik perlulah menjaga hubungannya dengan Allah SWT. Mencintai perintah-Nya dan melaksanakannya. Membenci kemungkaran ke arah-Nya dan mencegahnya. Tidak melekatkan diri kepada apa yang Allah murka dan sentiasa berusaha mempertingkatkan kualiti diri di hadapan-Nya.

Kenapa hubungan dengan Allah SWT itu diletakkan yang pertama?

Banyak sebab. Tapi, antara sebab yang utama adalah, kita hendak menulis sesuatu yang memberi kesan pada jiwa insan. Justeru, apakah logik kita tidak meminta kepada Yang Membolak Balikkan Jiwa Insan? Kita perlu sedar bahawa, Allahlah TUAN kepada Hidayah. Bukankah adalah perkara yang normal kita tunduk kepada-Nya agar dia membantu kita? Sedang kita ini tidak mampu memberikan hidayah walau kepada orang yang kita cintai.


Sesungguhnya kau tidak akan mampu memberikan hidayah kepada orang yang kau cintai, tetapi Allah lah yang memberikan hidayah kepada sesiapa yang dia kehendaki…” Surah Al-Qasas ayat 56.

Tips 2: Kerendahan Hati
Seorang yang ingin menggerakkan dirinya menjadi penulis yang baik, perlulah mendidik jiwa dan hatinya untuk sentiasa rendah. Rendah di sini adalah merasa kerdil di hadapan Allah SWT. Ini untuk menjaga keikhlasan, mengelakkan diri dari riya’, ujub, takabbur.
Riya’, ujub, takabbur, semua itu adalah hijab dalam amalan. Ia membuang keberkesanan penyampaian kita. Sifat-sifat mazmumah itu akan menyebabkan perjalanan penulisan kita juga terpesong. Nanti kita akan rasa cepat hendak membantah pendapat orang lain, tidak boleh ditegur, rasa senang nak menyalahkan orang dan sebagainya.

Kerendahan hati sangat penting dalam menjamin kebersihan perjalanan penulisan kita.

Apakah hati yang hitam mampu mencahayakan hati yang lain?

Tips 3: Dahagakan Ilmu
Kita tidak mencari ilmu seperti orang yang sudah kekenyangan. Maka kita akan rasa malas untuk menambah ilmu apabila kita rasa diri kita sudah penuh. Seorang penulis perlu sentiasa merasakan dirinya tidak cukup. Maka dia akan bergerak untuk mengisi dirinya dengan pelbagai ilmu.

Ilmu penulisan, ilmu-ilmu asas kehidupan, ilmu bahasa, ilmu realiti, dan bermacam-macam ilmu lagi.

Penulis perlu sedar bahawa, seseorang yang tidak mempunyai apa-apa, tidak akan mampu memberikan apa-apa.

Maka seorang penulis perlu mempunyai ‘apa-apa’ untuk menulis.

Amatlah penting bagi seorang penulis untuk mengekspansikan capaian ilmunya. Ilmu bukan sekadar di dalam kelas, di dalam buku teks. Bahkan seluruh kehidupan ini mampu dijadikan sumber ilmu pengetahuan. Semuanya boleh diambil dan diterjemahkan kepada idea.

Banyak membuat kajian, banyak membuat pembacaan, banyak bertanya, banyak memerhati dan banyak berfikir. Ilmu-ilmu yang berjaya diraih, insyaAllah akan mampu menjadi ‘trigger’ kepada idea.

Tips 4: Disiplin

Tidak akan mampu seseorang itu menjadi penulis yang terbaik tanpa disiplin. Perlu ada disiplin dalam menulis. Perlu juga ada disiplin dalam mengimbangi kehidupan sebagai penulis dan sebagai pelajar, pekerja, anak, bapa, ibu dan sebagainya.

Sebab itu, apa yang saya selalu lakukan dalam hal disiplin ini adalah JADUAL.

Susun waktu. Sesungguhnya Allah tak akan memberikan manusia 24 jam sekiranya 24 jam itu tidak cukup untuk manusia. Tetapi manusialah yang tidak menggunakan 24 jam itu dengan sebaik-baiknya. Sebab itulah kita sering merasakan kita tidak mampu melaksanakan kerja.


Tips 5: Istiqomah
Seorang penulis yang terbaik itu, mencapai tahapnya yang tertinggi adalah apabila dia istiqomah. Bukannya bila pelawat website, blog sudah mencapai juta, dia mula bermalas-malasan.

Orang kata, hendak menjadi juara itu tidak sesusah hendak mengekalkan kejuaraan.

Penulis yang mampu menjadi contoh adalah penulis yang istiqomah.

Istiqomah dalam penulisannya. Istiqomah pula dalam menjaga peribadinya dalam menjadi qudwah kepada ummah.

Penutup

Saya tak rasa gembira kalau pembaca membaca penulisan saya, kemudian dia rasa seronok-seronok,tanpa membawa apa-apa daripada penulisan saya ke dalam kehidupannya.

Pada saya, seorang penulis itu bukan seorang penghibur.

Penulis adalah yang membina ideologi ummah, memimpin pemikiran ummah.

Justeru, penulis yang berjaya, adalah penulis yang penlisannya mampu memberikan kesan kepada kehidupan manusia.


~Hilal Asyraf ~

ms.langitilahi.com