Saturday, August 22, 2015

Terapi Pertuturan

Terapi pertuturan merupakan terapi yang fokus kepada masalah pertuturan dan masalah komunikasi verbal serta masalah kesukaran menelan. Masalah pertuturan merujuk kepada masalah-masalah yang menghalang penghasilan suara seseorang dan juga penggabungan suara untuk menghasilkan kata atau frasa yang bermakna dan boleh difahami. Manakala, masalah komunikasi verbal pula merujuk kepada kesukaran untuk memahami percakapan seseorang dan memberi respon kepadanya. Masalah kesukaran menelan merangkumi masalah untuk makan dan minum serta ketidakupayaan mengelak air liur daripada meleleh keluar.



Terapi pertuturan dapat membantu mereka pada pelbagai peringkat umur yang mengalami masalah yang berkaitan dengan pertuturan, komunikasi verbal dan kesukaran menelan. Ia termasuklah bayi yang sukar disuap; kanak-kanak dan orang dewasa yang mengalami kesukaran untuk menelan atau makan dan minum; individu-individu yang mengalami masalah pertuturan dan komunikasi akibat daripada perkembangan lewat, kecederaan otak, masalah pendengaran, perkembangan kemahiran komunikasi dan bahasa yang lewat, palsi serebrum dan masalah pembelajaran; orang dewasa yang mengalami strok, kanser pada kepala, leher atau kerongkong, masalah kesihatan mental dan sebagainya.

Terapi pertuturan akan membantu individu-individu palsi serebrum mengawal otot-otot pada mulut, lelangit dan kerongkong dengan lebih baik supaya dapat meningkatkan kemahiran-kemahiran untuk bertutur, berkomunikasi secara verbal dan menelan. Mereka akan diberi pelbagai aktiviti yang dapat merangsang penggunaan, menguatkan dan meningkatkan koordinasi pergerakan otot-otot tesebut seperti mengurut otot-otot tersebut; melakukan pergerakan lidah dan rahang mulut; melakukan aktiviti yang berkaitan dengan pernafasan seperti bernafas panjang, menahan nafas lalu melepasnya perlahan-lahan; meniup dan sebagainya.

Terapi pertuturan akan membantu bayi palsi serebrum untuk menghisap susu atau air dan menelannya. Seterusnya, ia akan membantu bayi, kanak-kanak dan mungkin juga individu palsi serebrum yang telah besar mempelajari kemahiran-kemahiran meminum dengan menggunakan penyedut; meminum dari cawan atau gelas; menggigit, mengunyah dan menelan pelbagai jenis makanan dari tekstur lembut hingga keras seperti bubur, nasi, biskut, buah-buahan dan sebagainya. Terapi ini juga akan membantu mereka untuk menelan air liur atau memastikan air liur tidak dileleh keluar daripada mulut.


Dalam terapi pertuturan, individu-individu palsi serebrum akan mempelajari kemahiran-kemahiran untuk bertutur. Dalam proses mempelajari kemahiran bertutur, mereka akan diajar untuk membunyikan bunyi sesuatu binatang, kenderaan atau benda-benda lain seperti bunyi ayam, enjin kereta, keretapi, bunyi hon, jam, loceng dan sebagainya. Mereka akan diajar menamakan huruf-huruf; membunyikan sesuatu huruf seperti aaa..., sss.... dan kr....; dan menyebut sesuatu sukukata, perkataan, frasa dan kemudiannya ayat. Bagi mereka yang kecil, mereka biasanya akan diajar melalui permainan simbolik. Bagi mereka yang lebih besar pula, mereka akan diajar melalui pembacaan. Mereka akan belajar pergerakan mulut yang diperlukan untuk menyebut sesuatu dengan meneliti pergerakan mulut jurupulih ketika menyebut sesuatu dan adakalanya merasai pergerakan kerongkong jurupulih atau angin yang dikeluarkannya semasa menyebut sesuatu. Kemudiannya, mereka akan cuba menyebutnya. Mereka akan terus belajar dan berlatih sehingga dapat menyebut dengan sejelas yang mungkin secara konsisten.


Dalam masa yang sama, mereka juga akan belajar berkomunikasi secara verbal dengan orang lain. Mereka akan dibimbing untuk menceritakan apa yang sedang berlaku dalam permainan simbolik atau apa yang kelihatan dalam sesuatu gambar yang diberi, menceritakan sesuatu yang berkaitan dengan diri mereka dan menjawab soalan-soalan yang ditanya jurupulih. Mereka terutamanya yang mengalami sedikit masalah pendengaran akan dibimbing untuk mengasah kemahiran-kemahiran mendengar yang penting untuk berkomunikasi. Bagi mereka yang tidak berupaya untuk bercakap atau berkomunikasi secara verbal, mereka akan diajar berkomunikasi melalui cara-cara lain khususnya melalui penggunaan makaton atau carta komunikasi. Mereka mungkin juga akan dibimbing untuk menulis atau menaip sesuatu perkataan, frasa, ayat atau perengan.



Secara tidak langsung, terapi pertuturan juga akan membantu perkembangan bahasa seseorang. Mereka akan mempelajari perkataan-perkataan baru dan pembentukan frasa, ayat serta perengan.

No comments:

Post a Comment

Jom baca ini juga ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Anda Dihargai... Terima Kasih :)

Siapakah Penulis Yang Baik?

Penulis yang baik adalah yang penulisannya memberikan kesan kepada jiwa insan. Seterusnya, penulis itu mampu menjadi inspirasi, contoh, qudwah kepada pembacanya.

Akhirnya sekali, dia tidak akan hanya tersekat dalam alam penulisan, bahkan di alam realiti dia tetap mampu menjadi satu model kepada ummat.

Penulis Yang Terbaik

Tips 1: Hubungan Dengan Allah SWT

Ya, hubungan dengan Allah SWT. Seorang yang hendak menjadi penulis yang terbaik perlulah menjaga hubungannya dengan Allah SWT. Mencintai perintah-Nya dan melaksanakannya. Membenci kemungkaran ke arah-Nya dan mencegahnya. Tidak melekatkan diri kepada apa yang Allah murka dan sentiasa berusaha mempertingkatkan kualiti diri di hadapan-Nya.

Kenapa hubungan dengan Allah SWT itu diletakkan yang pertama?

Banyak sebab. Tapi, antara sebab yang utama adalah, kita hendak menulis sesuatu yang memberi kesan pada jiwa insan. Justeru, apakah logik kita tidak meminta kepada Yang Membolak Balikkan Jiwa Insan? Kita perlu sedar bahawa, Allahlah TUAN kepada Hidayah. Bukankah adalah perkara yang normal kita tunduk kepada-Nya agar dia membantu kita? Sedang kita ini tidak mampu memberikan hidayah walau kepada orang yang kita cintai.


Sesungguhnya kau tidak akan mampu memberikan hidayah kepada orang yang kau cintai, tetapi Allah lah yang memberikan hidayah kepada sesiapa yang dia kehendaki…” Surah Al-Qasas ayat 56.

Tips 2: Kerendahan Hati
Seorang yang ingin menggerakkan dirinya menjadi penulis yang baik, perlulah mendidik jiwa dan hatinya untuk sentiasa rendah. Rendah di sini adalah merasa kerdil di hadapan Allah SWT. Ini untuk menjaga keikhlasan, mengelakkan diri dari riya’, ujub, takabbur.
Riya’, ujub, takabbur, semua itu adalah hijab dalam amalan. Ia membuang keberkesanan penyampaian kita. Sifat-sifat mazmumah itu akan menyebabkan perjalanan penulisan kita juga terpesong. Nanti kita akan rasa cepat hendak membantah pendapat orang lain, tidak boleh ditegur, rasa senang nak menyalahkan orang dan sebagainya.

Kerendahan hati sangat penting dalam menjamin kebersihan perjalanan penulisan kita.

Apakah hati yang hitam mampu mencahayakan hati yang lain?

Tips 3: Dahagakan Ilmu
Kita tidak mencari ilmu seperti orang yang sudah kekenyangan. Maka kita akan rasa malas untuk menambah ilmu apabila kita rasa diri kita sudah penuh. Seorang penulis perlu sentiasa merasakan dirinya tidak cukup. Maka dia akan bergerak untuk mengisi dirinya dengan pelbagai ilmu.

Ilmu penulisan, ilmu-ilmu asas kehidupan, ilmu bahasa, ilmu realiti, dan bermacam-macam ilmu lagi.

Penulis perlu sedar bahawa, seseorang yang tidak mempunyai apa-apa, tidak akan mampu memberikan apa-apa.

Maka seorang penulis perlu mempunyai ‘apa-apa’ untuk menulis.

Amatlah penting bagi seorang penulis untuk mengekspansikan capaian ilmunya. Ilmu bukan sekadar di dalam kelas, di dalam buku teks. Bahkan seluruh kehidupan ini mampu dijadikan sumber ilmu pengetahuan. Semuanya boleh diambil dan diterjemahkan kepada idea.

Banyak membuat kajian, banyak membuat pembacaan, banyak bertanya, banyak memerhati dan banyak berfikir. Ilmu-ilmu yang berjaya diraih, insyaAllah akan mampu menjadi ‘trigger’ kepada idea.

Tips 4: Disiplin

Tidak akan mampu seseorang itu menjadi penulis yang terbaik tanpa disiplin. Perlu ada disiplin dalam menulis. Perlu juga ada disiplin dalam mengimbangi kehidupan sebagai penulis dan sebagai pelajar, pekerja, anak, bapa, ibu dan sebagainya.

Sebab itu, apa yang saya selalu lakukan dalam hal disiplin ini adalah JADUAL.

Susun waktu. Sesungguhnya Allah tak akan memberikan manusia 24 jam sekiranya 24 jam itu tidak cukup untuk manusia. Tetapi manusialah yang tidak menggunakan 24 jam itu dengan sebaik-baiknya. Sebab itulah kita sering merasakan kita tidak mampu melaksanakan kerja.


Tips 5: Istiqomah
Seorang penulis yang terbaik itu, mencapai tahapnya yang tertinggi adalah apabila dia istiqomah. Bukannya bila pelawat website, blog sudah mencapai juta, dia mula bermalas-malasan.

Orang kata, hendak menjadi juara itu tidak sesusah hendak mengekalkan kejuaraan.

Penulis yang mampu menjadi contoh adalah penulis yang istiqomah.

Istiqomah dalam penulisannya. Istiqomah pula dalam menjaga peribadinya dalam menjadi qudwah kepada ummah.

Penutup

Saya tak rasa gembira kalau pembaca membaca penulisan saya, kemudian dia rasa seronok-seronok,tanpa membawa apa-apa daripada penulisan saya ke dalam kehidupannya.

Pada saya, seorang penulis itu bukan seorang penghibur.

Penulis adalah yang membina ideologi ummah, memimpin pemikiran ummah.

Justeru, penulis yang berjaya, adalah penulis yang penlisannya mampu memberikan kesan kepada kehidupan manusia.


~Hilal Asyraf ~

ms.langitilahi.com