1. Metode Pendidikan Yang Influentif Terhadap Anak
a) Pendidikan dengan keteladanan
- Rasulullah sebagai suri teladan yang baik (33:21, 45-46) (68:4)
b) Pendidikan dengan adat kebiasaan
i. Fitrah manusia (30:30), 2 jalan (91:7-10) (76:3) (90:10)
ii. Metode memperbaiki orang dewasa
Mengingatkan dengan akidah, muraqabatullah (5:50)
Menerangkan cela kejahatan (16:67) (2:219) (4:43) (5:90-91)
Merubah lingkungan
iii. Metode memperbaiki anak – anak
Mengajarkan anak dengan kalimah syahadah, hukum, taat pada Allah, meninggalkan laranganNya, sejarah dsb.
Membiasakan anak dengan apa yang dipelajarinya.
c) Pendidikan dengan nasihat
Dalil : (31:13-17) (34:46-49) (11:32-34) (7:65-68) (50:8,37) (51:55)
(80:3-4) (11:14) (65:2)
i. Menyeru dengan memberi kepuasan dengan lembut
Seruan untuk anak (31:13) (11:42) (12:5) (2:132)
Seruan untuk wanita (3:42-43) (33:32)
Seruan untuk berbangsa – bangsa (2:54) (5:20) (40:38-41) (46:30-31)
Seruan untuk orang – orang beriman (2:153) (3:102) (8:24)
Seruan untuk ahli kitab (3:64) (5:15) (5:68)
Seruan untuk umat manusia (2:21-22) (4:74) (22:1-2)
ii. Metode bercerita disertai nasihat
(12:3) (11:102) (7: 101,104-107, 176) (51:24) (79:15) (85:17-18) (79:15-26)
iii. Pengarahan al – Quran dengan wasiat dan nasihat
(25:63-77) (4:36-38) (2:177) (17:23-38)
iv. Antara metode nasihat
Menceritakan kisah – kisah nasihat
Menggunakan dialog
Memulai nasihat dengan bersumpah kepada Allah
Menasihati dalam gurauan
Nasihat yang berbekas di jiwa
Nasihat dengan gambar dan amal
Nasihat dengan memberi perumpamaan
d) Pendidikan dengan perhatian
Memperhatikan pembinaan akidah, akhlak, spiriual dan sosial disamping selalu bertanya tentang situasi pendidikan jasmani dan daya ilmiahnya.
- (66:6) (20:132) (2:233)
e) Pendidikan dengan memberi hukuman
i. Hukum dari al – Quran
(2:178) (5:38) (24:2,4)
ii. Takzir
Perbandingan hukuman baru dengan yang sedia ada.
iii. Contoh pendidikan dengan memberi hukuman
Menunjukkan kesalahan dengan pengarahan, keramahtamahan, isyarat kecaman, memutuskan hubungan, memukul dan meberi hukuman yang membuatkannya malu untuk mengulangi kesilapan yang sama.
iv. Syarat – syarat hukuman
Pendidik tidak terburu – buru memukul dan tidak melakukannya dalam keadaan sangat marah.
Tidak memukul pada bahagian kepala, muka, dada dan perut
Pululan pertama hendaklah tidak menyakitkan pada bahagian kaki atau tangan dengan tongkat yang tidak terlalu besar.
Tidak memukul anak sebelum berusia 10 tahun
Memberi peluang kepadanya untuk meminta maaf dan tidak mengulanginya.
Pendidik perlu memukul dengan tangannya sendiri dan tidak menyuruh orang lain untuk menggantikan dirinya.
Pukulan oleh ditambah jika tidak membuatkan dirinya malu jika telah dewasa.
2. Kaedah – Kaedah Elementer Dalam Pendidikan Anak
a) Sifat – sifat asas seorang pendidik
i. Ikhlas (98:5) (19:110)
ii. Takwa (3:102) (33:70) (59:18) (22:1) (65:2-3)
iii. Berilmu (58:11) (20:114)
iv. Santun (3:134) (7:199) (42:43) (41:43)
v. Bertanggungjawab (20:132) (66:6) (15:92-93)
- turut mengingatkan rencana musuh Islam terhadap kita (komunisme, kristenisasi, yahudi, freemansory, kolonialisme dan sebagainya)
b) Kaedah – kaedah pokok dalam pendidikan anak
i. Kaedah ikatan
Ikatan akidah – rujuk pendidikan iman
Ikatan ibadah
– mengikat anak dengan rumah Allah (9:18),
– zikrullah (2:152) (23:41-42) (4:103) (24:37) (13:28),
– ibadah sunat (17:79),
– rasa Allah mengawasinya (57:4)
Ikatan fikiran – membolehkan anak berfikir bahawa hanya dengan berpegang kepada Islam kita akan menang.
Ikatan sosial
– pembimbing (2:85, 174),
– kawan yang baik (12:108) (25:27-29) (50:27) (43:67)
– dakwah dan dai
Ikatan olahraga – bertujuan untuk mengisi waktu kosong, meningkatkan semangat jihad dan mengelakkan penyakit. Anak perlu menjaga batas aurat dan pergaulan serta menyeimbangkannya dengan aktiviti harian yang lain.
ii. Kaedah peringatan – secara berterusan dan menelanjangi fenomena menyimpang
Peringatan dari kemurtadan (5:44) (45:18) (5:51) (9:23)
Peringatan terhadap kekufuran (47:12,23-28) (45:24) (7:179) (15:3)
Peringatan terhadap permainan yang haram – judi, pertaruhan, mendengar lagu erotik, menonton tv, sandiwara dan filem porno.
Peringatan supaya tidak mengikut sesuatu secara membabi – buta
Peringatan menjauhi tempat haram – disko, pusat pelacuran
Peringatan dari kelakuan dusta, mencuri, merokok dll
Peringatan dari hal – hal yang haram (7:26) (5:5) (2:275)
3. Gagasan Edukatif Yang Sangat Esensial
a) Membangkitkan motivasi anak untuk mendapatkan pekerjaan mencari nafkah dengan cara yang paling halal – (62:10) Nabi Nuh pembuat kapal, (28:80, 34:10-11) Nabi Daud penukang besi, (28:27-28) Nabi Syu’aib pengembala, Nabi Muhammad saw peniaga berjaya.
b) Memelihara persiapan naluri anak dengan mengarahkan anak mengikut minat dan kebolehan mereka.
c) Memberi kesempatan untuk anak bermain.
d) Mengadakan kerjasama antara rumah, masjid dan sekolah.
e) Memperkuat hubungan pendidik dengan anak – hadiah, senyuman dan selalu memberi perhatian kepadanya.
f) Mempraktikkan metode edukatif setiap saat terhadap anak.
g) Menyediakan prasarana yang bermanafaat untuk anak.
h) Membangkitkan minat anak untuk suka membaca (20:114)
i) Membangkitkan rasa tanggungjawab anak terhadap Islam
j) Memperdalam semangat jihad dalam jiwa anak (9:111) (9:29, 41, 71) (5:54) (33:39)
"Sungguh telah ada bagimu dalam diri Rasulullah saw itu suri teladan yang baik." (Al-Ahzab:21)
Thursday, June 18, 2009
Pedoman Pendidikan Anak Dalam Islam (Bahagian Ketiga)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Catatan Anda Dihargai... Terima Kasih :)
Siapakah Penulis Yang Baik?
Penulis yang baik adalah yang penulisannya memberikan kesan kepada jiwa insan. Seterusnya, penulis itu mampu menjadi inspirasi, contoh, qudwah kepada pembacanya.
Akhirnya sekali, dia tidak akan hanya tersekat dalam alam penulisan, bahkan di alam realiti dia tetap mampu menjadi satu model kepada ummat.
Akhirnya sekali, dia tidak akan hanya tersekat dalam alam penulisan, bahkan di alam realiti dia tetap mampu menjadi satu model kepada ummat.
Penulis Yang Terbaik
Tips 1: Hubungan Dengan Allah SWT
Ya, hubungan dengan Allah SWT. Seorang yang hendak menjadi penulis yang terbaik perlulah menjaga hubungannya dengan Allah SWT. Mencintai perintah-Nya dan melaksanakannya. Membenci kemungkaran ke arah-Nya dan mencegahnya. Tidak melekatkan diri kepada apa yang Allah murka dan sentiasa berusaha mempertingkatkan kualiti diri di hadapan-Nya.
Tips 1: Hubungan Dengan Allah SWT
Ya, hubungan dengan Allah SWT. Seorang yang hendak menjadi penulis yang terbaik perlulah menjaga hubungannya dengan Allah SWT. Mencintai perintah-Nya dan melaksanakannya. Membenci kemungkaran ke arah-Nya dan mencegahnya. Tidak melekatkan diri kepada apa yang Allah murka dan sentiasa berusaha mempertingkatkan kualiti diri di hadapan-Nya.
Kenapa hubungan dengan Allah SWT itu diletakkan yang pertama?
Banyak sebab. Tapi, antara sebab yang utama adalah, kita hendak menulis sesuatu yang memberi kesan pada jiwa insan. Justeru, apakah logik kita tidak meminta kepada Yang Membolak Balikkan Jiwa Insan? Kita perlu sedar bahawa, Allahlah TUAN kepada Hidayah. Bukankah adalah perkara yang normal kita tunduk kepada-Nya agar dia membantu kita? Sedang kita ini tidak mampu memberikan hidayah walau kepada orang yang kita cintai.
“Sesungguhnya kau tidak akan mampu memberikan hidayah kepada orang yang kau cintai, tetapi Allah lah yang memberikan hidayah kepada sesiapa yang dia kehendaki…” Surah Al-Qasas ayat 56.
Tips 2: Kerendahan Hati
Riya’, ujub, takabbur, semua itu adalah hijab dalam amalan. Ia membuang keberkesanan penyampaian kita. Sifat-sifat mazmumah itu akan menyebabkan perjalanan penulisan kita juga terpesong. Nanti kita akan rasa cepat hendak membantah pendapat orang lain, tidak boleh ditegur, rasa senang nak menyalahkan orang dan sebagainya.
Kerendahan hati sangat penting dalam menjamin kebersihan perjalanan penulisan kita.
Apakah hati yang hitam mampu mencahayakan hati yang lain?
Tips 3: Dahagakan Ilmu
Kita tidak mencari ilmu seperti orang yang sudah kekenyangan. Maka kita akan rasa malas untuk menambah ilmu apabila kita rasa diri kita sudah penuh. Seorang penulis perlu sentiasa merasakan dirinya tidak cukup. Maka dia akan bergerak untuk mengisi dirinya dengan pelbagai ilmu.
Ilmu penulisan, ilmu-ilmu asas kehidupan, ilmu bahasa, ilmu realiti, dan bermacam-macam ilmu lagi.
Penulis perlu sedar bahawa, seseorang yang tidak mempunyai apa-apa, tidak akan mampu memberikan apa-apa.
Maka seorang penulis perlu mempunyai ‘apa-apa’ untuk menulis.
Amatlah penting bagi seorang penulis untuk mengekspansikan capaian ilmunya. Ilmu bukan sekadar di dalam kelas, di dalam buku teks. Bahkan seluruh kehidupan ini mampu dijadikan sumber ilmu pengetahuan. Semuanya boleh diambil dan diterjemahkan kepada idea.
Banyak membuat kajian, banyak membuat pembacaan, banyak bertanya, banyak memerhati dan banyak berfikir. Ilmu-ilmu yang berjaya diraih, insyaAllah akan mampu menjadi ‘trigger’ kepada idea.
Tips 4: Disiplin
Tidak akan mampu seseorang itu menjadi penulis yang terbaik tanpa disiplin. Perlu ada disiplin dalam menulis. Perlu juga ada disiplin dalam mengimbangi kehidupan sebagai penulis dan sebagai pelajar, pekerja, anak, bapa, ibu dan sebagainya.
Sebab itu, apa yang saya selalu lakukan dalam hal disiplin ini adalah JADUAL.
Susun waktu. Sesungguhnya Allah tak akan memberikan manusia 24 jam sekiranya 24 jam itu tidak cukup untuk manusia. Tetapi manusialah yang tidak menggunakan 24 jam itu dengan sebaik-baiknya. Sebab itulah kita sering merasakan kita tidak mampu melaksanakan kerja.
Tips 5: Istiqomah
Orang kata, hendak menjadi juara itu tidak sesusah hendak mengekalkan kejuaraan.
Penulis yang mampu menjadi contoh adalah penulis yang istiqomah.
Istiqomah dalam penulisannya. Istiqomah pula dalam menjaga peribadinya dalam menjadi qudwah kepada ummah.
Pada saya, seorang penulis itu bukan seorang penghibur.
Penulis adalah yang membina ideologi ummah, memimpin pemikiran ummah.
Justeru, penulis yang berjaya, adalah penulis yang penlisannya mampu memberikan kesan kepada kehidupan manusia.
~Hilal Asyraf ~
ms.langitilahi.com
No comments:
Post a Comment